Menu
  • Link do mapy serwisu
  • Pl
  • Świat za 100 lat, czyli gdzie ten telewizor?
  • Świat za 100 lat, czyli gdzie ten telewizor?
 

Świat za 100 lat, czyli gdzie ten telewizor?

Świat zmienia się bardzo szybko. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu samochód na ulicach był rzadko widywany, telewizja dopiero raczkowała, a telefon mieli tylko nieliczni. Nikt nawet nie myślał o posiadaniu komputera na własne potrzeby. Internet, laptopy, tablety czy telefony komórkowe pojawiały się chyba tylko w snach najbardziej innowacyjnych wynalazców. Dziś świat wygląda zupełnie inaczej niż kiedyś. A jak będzie wyglądał w przyszłości — np. za 100 lat? Na te i inne pytania związane z postępem i rozwojem świata postaramy się odpowiedzieć w tej publikacji.

Adam, Kacper, Mikołaj i Jurek to zapaleni fani wszelkiego rodzaju gadżetów elektronicznych. Jurek jest najstarszy — nowymi technologiami związanymi z Internetem zajmuje się naukowo. Adam jest przedszkolakiem, a Kacper i Mikołaj to uczniowie szkoły podstawowej. Wszyscy trzej na co dzień korzystają z nowinek obecnego świata — nierzadko zastanawiają się co by tu jeszcze można było wymyślić...

J: — Czym różnił się świat Waszych rodziców od obecnego?

M: — Nie było Internetu, nie było tylu zabawek — tak mówią moi rodzice.

A: — Jak to było bez Internetu? To jak się wtedy grało albo oglądało filmy?

J: — Moi rodzice, a Wasi dziadkowie nie mieli komputerów, nie było też Internetu. Wszystkiego uczyli się z książek. A grali przede wszystkim w gry planszowe, szachy czy piłkę na podwórku. Z resztą nawet, gdy ja byłem chłopcem, tak jak Wy, mało kto miał komputer, a o Internecie w Polsce jeszcze mało kto słyszał.

K: — To musiało być nudne...

J: — Nieprawda. Było inaczej, ale na pewno równie ciekawie jak obecnie. Ja miałem okazję obserwować, jak zmieniał się świat w ostatnich latach. A zmian było bardzo wiele.

A: — Jakie to były zmiany?

M: — Wynaleziono telefon komórkowy i laptopy.

J: — Tak to prawda. Pierwsze komputery były bardzo duże — jeden mógł zajmować nawet cały pokój. Z czasem naukowcom udało się opracować mniejsze komputery stacjonarne, a następnie laptopy, tablety czy telefony komórkowe, które tak naprawdę są takimi malutkimi komputerkami.

K: — Jak to było możliwe?

J: — To wszystko udało się dzięki rozwojowi elektroniki. Kiedyś do budowy radia czy komputera używało się lamp, potem wynaleziono dużo mniejszy tranzystor, a jeszcze później układy scalone. W jednym takim układzie mogą być miliony tranzystorów. Dzięki temu możliwe było zmniejszenie rozmiarów wielu maszyn, w tym komputerów, telewizorów, radioodbiorników czy telefonów. Co więcej dalszy rozwój elektroniki pozwolił na udoskonalanie tych urządzeń i w przypadku np. komputerów przyspieszenie ich pracy. W efekcie tego, dziś możemy na malutkim komputerze wykonywać zadania, których nie dalibyśmy rady zrobić na wielkich maszynach używanych przed laty. Bardzo zmieniły się też telewizory.

K: — Kiedyś podobno nie miały kolorów.

J: — Tak na początku możliwe było oglądanie telewizji czarno-białej. Telewizor kolorowy pozwolił na znaczący rozwój telewizji. Jednak wielkim przełomem było pojawienie się płaskich ekranów, które pozwoliły znacząco zmniejszyć rozmiary telewizorów.

M: — A dlaczego kiedyś telewizory były „grube”?

J: — Kiedyś ekran był kineskopowy, szklany i musiał zajmować sporo miejsca. Dopiero zastosowanie technologii ciekłego kryształu i diod LED pozwoliło na bardzo znaczące zmniejszenie jego grubości. Gdy pojawiły się telewizory w obecnej formie, wielu ludzi, pamiętając te wielkie maszyny ze swojej młodości, zastanawiało się gdzie właściwie jest ten telewizor... A tak naprawdę, dziś telewizor to również swego rodzaju komputer, który można podłączyć do Internetu i korzystać z jego zasobów.

J: — No i znowu wracamy do Internetu — on naprawdę zmienił świat... Wiecie, że w Internecie działa dziś bardzo wiele urządzeń? Na przykład wspomniane już telewizory, telefony, tablety, ale także zegarki, kasy w sklepach czy lodówki a nawet okulary?

A: — No tak. Ja noszę okulary — chciałbym by były podłączone do Internetu.

J: — Takie okulary wyprodukował Google i być może kiedyś będziesz mógł takie nosić.

J: — A jak myślicie, jak będzie w przyszłości — co jeszcze może działać w Internecie?

A, M: — Elektroniczne buty, szafy, łóżko.... wszystko!

J: — A słyszeliście o samochodach i samolotach sterowanych przez Internet, jeżdżących i latających bez pomocy człowieka?

M: — Ja słyszałem nawet o takich helikopterach — ale do tego nie trzeba Internetu — wystarczy program. Wszystko kiedyś będzie można zaprogramować... Świat szybko się zmienia. Sami nie wiemy, jak będzie wyglądał w przyszłości. Na pewno za 100 lat będzie zupełnie inny niż obecnie.

K: Ja za 100 lat chciałbym polecieć na planetę Jowisz albo przynajmniej podłączyć tam Internet...



dr inż. Jerzy Domżał, Adam Domżał, Kacper Tomczyk, Mikołaj Tomczyk

Dr inż. Jerzy Domżał — pracuje na Wydziale Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji AGH, gdzie naukowo zajmuje się zagadnieniami związanymi z sieciami optycznymi oraz usługami dla Internetu Przyszłości.

Adam Domżał (l. 6) — przedszkolak uczęszczający do Samorządowego Przedszkola nr 102 w Krakowie. Pasjonat książek o wszystkim, gier komputerowych i piłki nożnej. Uwielbia czekoladę i rozmowy o świecie.

Kacper Tomczyk (l. 8) — uczeń II klasy w Szkole Podstawowej nr 27 w Katowicach. Uwielbia surfować po Internecie oraz uczyć się biologii. Ciekawi go wszystko, co związane jest z kosmosem.

Mikołaj Tomczyk (l. 10) — uczeń IV klasy w Szkole Podstawowej nr 27 w Katowicach. Interesuje się grami komputerowymi i koszykówką. Jego pasją jest układanie kostki Rubika.

All rights reserved © 2017 Akademia Górniczo-Hutnicza